Przejdź do treści strony

Wiedza o sztuce

Nauczyciel prowadzący: Andrzej Lenarczyk

Kontakt z nauczycielem pod adresem e-mail: alenarczyk@plastyczniak.opole.pl

25/28.05.2021

Temat: Motyw matki w sztuce

18/21.05.2021

Temat: Mój pastisz

11/14.05.2021

Temat: Zwiedzanie wirtualne

Dziś chciałbym przedstawić Wam kilka ciekawych miejsc w Internecie, dzięki którym będziecie mogli, bez wychodzenia z domu, pozwiedzać różne ciekawe galerie, muzea oraz inne miejsca związane z kulturą. Poniżej przesyłam linki oraz krótki opis do każdego z nich.

Strona z adresami internetowymi do dziesięciu wybranych muzeów i galerii z całego świata. Guggenheim Museum (Nowy Jork), Zamek Królewski (Warszawa) czy Musée d’Orsay (Paryż).

10 muzeów, do których warto wybrać się nie wychodząc z domu

Projekt Art, czyli międzynarodowy program pozwalający ujrzeć światowe dzieła sztuki w wysokiej rozdzielczości za pomocą wirtualnego spaceru w wybranych miejscach na całym świecie. Między innymi można zwiedzić Biały Dom w Waszyngtonie czy Muzeum Sztuki Islamskiej w Katarze.

Strona Projektu Art.

Strona z adresami internetowymi do dwunastu wybranych muzeów i galerii z całego świata. British Museum (Londyn), Uffizi Gallery (Florencja) czy Van Gogh Museum (Amsterdam).

12 słynnych muzeów oferujących wirtualne spacery

4/7.05.2021

Temat: Upadek artysty – Rembrandt van Rijn


Rembrandt van Rijn, Autoportret z dwoma kołami (1665–68)

Dzień dobry

Tak jak zapowiadałem dziś mam dla Was krótki tekst zawierający notkę biograficzną Rembrandta, dzięki której zapamiętacie kilka faktów z życia artysty. Żeby informacje utrwaliły się Wam dobrze w pamięci pod tekstem jest umieszczony test, dzięki któremu sprawdzicie czy prawidłowo zapamiętaliście treść tekstu. Poniżej zamieszczam link do materiałów. Powodzenia!

Upadek artysty – Rembrandt van Rijn

27/30.04.2021

Temat: Rembrandt – twórczość

20/23.04.2021

Temat: Technika akwareli


Etang, aquarelle par Gabriel van Dievoet (1896)

Dzisiaj chciałbym zachęcić Was do twórczej pracy. Myślę, że wielu z Was ma w domu akwarele. Jeśli nie, to może za chwilę nabierzecie przekonania do tego rodzaju malarstwa i zdobędziecie się na zakup nowych farb wodnych. Waszym zadaniem na dzisiejszych zajęciach będzie namalowanie pejzażu widzianego zza waszego okna w domu lub (jeśli macie takie możliwości) z domowego ogródka/działki.

Technika akwareli nie jest prosta, lecz nie ma lepszego sposobu na jej opanowanie niż zaczęcie i ciągła praktyka malarska. Tak jak wcześniej napisałem akwarele zaliczane są do farb wodnych ze względu na medium, w którym się je rozpuszcza/rozcieńcza się. Świetnie nadają się jako farby plenerowe, gdyż technicznie nie są wymagające. Ich trudność polega na tym, by starać się nie używać koloru białego. Inaczej mówiąc – kolor biały powinien być zastąpiony kolorem podłoża, na którym malujemy. Praktycznie zawsze będzie nim arkusz papieru. Papier do akwareli powinien być stosunkowo sztywny i gęsty. Gęstość papieru to gramatura, czyli ilość gramów jaka przypada na metr kwadratowy. Gramatura jaka będzie dobra do malarstwa akwarelowego to taka o gramaturze powyżej 200 jednostek.

Pędzle do akwareli również są dość specyficzne. Właściwe - powinny być wykonane z delikatnego, cienkiego naturalnego włosia, tak by podczas malowania końcówka pędzla tworzyła zwarty „stempel”. Poniżej kilka rad dotyczących malowania:

  • zacznij od malowania dużymi pędzlami i kończ bardziej precyzyjnymi
  • pierwsze pociągnięcia pędzla powinny być lekko widoczne (mocno rozcieńczone)
  • wraz z postępem pracy dodawaj stopniowo coraz więcej waloru
  • pierwsze plamy niech ułożą kompozycję (rozplanuj nimi ułożenie obiektów w przestrzeni)
  • staraj się malować plamami (nie kreskami)
  • kontury stawiaj tylko tam, gdzie są najważniejsze obiekty na obrazie
  • staraj się rozpoczynać malowanie od barw ciepłych a kończ zimnymi
  • staraj się malować laserunkowo (maluj transparentnie)

Powodzenia! 😉

13/16.04.2021

Temat: Dzieła architektury

30.03.2021

Temat: Kopia obrazu przy pomocy techniki kratkowania

Na dzisiejszych zajęciach będę chciał byście odprężyli się nieco i spróbowali własnych sił w kopiowaniu dowolnego obrazu. Żeby to zadanie sobie ułatwić i przy okazji nauczyć się czegoś nowego, chciałbym przedstawić Wam prostą technikę tzw. kratkowania. Do wykonania dowolnej kopii przy użyciu kratkowania potrzebny Wam będzie wydruk obrazu, który będziecie chcieli skopiować. Może to być też wydruk waszego ciekawego zdjęcia lub ilustracja z gazety.

A oto krótka instrukcja:

  1. Przy pomocy narzędzi geometrycznych (linijka/ekierka itp.) i ołówka podziel swój wydruk liniami, które dzielą obraz na pół (w pionie i poziomie).
  2. Dla każdej powstałej ćwiartki (wskutek wcześniejszego podziału) powtórz czynność z polecenia pierwszego.
  3. Jeżeli kopiowany obraz jest duży podziel nowo powstałe kratki ponownie na cztery.
  4. Podpisz boki i górę nowo powstałej „kratownicy” rzędem liter i cyfr (tak jak na szachownicy).
  5. Przygotuj arkusz papieru lub płótno (jeżeli będzie to kopia malarska), które ma takie same wymiary jak wydruk.
  6. Podziel arkusz papieru lub płótno na taką samą kratownicę jak na obrazku wzorcowym.

Teraz możesz zająć się rysunkiem pomocniczym i zacząć kopiować. Narysowane kratki mają na celu pomóc Tobie w utworzeniu elementów kopiowanego obrazu, w mniej więcej takim samym układzie i proporcjach jak we wzorcu. Zastanów się co chcesz przerysować, znajdź na wydruku w których kratkach znajduje się dany element i postaraj się odtworzyć to samo na przygotowanym arkuszu lub płótnie. Oznaczenia literowe i cyfrowe ustalają w której kolumnie i którym wierszu znajduje się dana kratka.

Dodatkowo, poniżej umieszczam materiały wideo, na których możecie zobaczyć ten proces w praktyce. Powodzenia!

23/26.03.2021

Temat: Jedzenie w sztuce

16/19.03.2021

Temat: Czyj to obraz?

Na dzisiejsze zajęcia przygotowałem, kilka wizualnych zagadek, które powinny pomóc utrwalić w waszej pamięci nazwę danego dzieła oraz jego autora. Cała trudność będzie polegać na rozpoznaniu pracy po jego fragmentarycznej reprezentacji. Na pewno będziecie potrafić zidentyfikować choćby jedną z tutaj przedstawionych. Jeśli nie zgadniecie kto namalował dany obraz, ani nie macie pojęcia jak się nazywa, nie martwcie się. Poniżej umieściłem właściwe odpowiedzi. Zachęcam to odnalezienia w Internecie reprodukcji przedstawionych dzieł w całej swej postaci. Jeśli spodoba Wam się ten rodzaj ćwiczenia, będziemy go praktykowali częściej.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

Odpowiedzi:

1. Edvard Munch - Krzyk 1893
2. Vincent van Gogh - Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką 1889
3. Sandro Botticelli - Wiosna 1470-1482
4. Tadeusz Makowski - Jazz 1929
5. Stanisław Wyspiański - Portret dziewczynki w niebieskim kapeluszu 1895
6. Leonardo da Vinci - Ostatnia wieczerza 1495-1498
7. Jerzy Duda-Gracz - Ballada nr 1 g-moll, op. 23 2001.

9/12.03.2021

Temat: Złudzenia optyczne

2/5.03.2020

Temat: „Klasyczne porządki architektoniczne”

Oto przed Wami kolejna dawka wiedzy. Tym razem zawierająca informacje o architekturze w ujęciu nazewnictwa i podstawowych pojęć. Proszę zaznajomić się z poniższym filmem, a następnie uzupełnić poniższe zdania słowami z ramki. Wideo jest w języku angielskim, ale można w zmienić ustawienia filmu tak, by wyświetlały się polskie napisy.

(zachodniej, fryz, wolutami, dorycki, żłobienia, belkowanie, kapitel, zwieńczenia, trzon, porządkiem, nadproża, tryglify, entazis, akantu, bazy)

  1. Architektura starożytnej Grecji stała się wzorcem dla późniejszej architektury europejskiej oraz ogólnie pojętej architektury ………………….
  2. Architektura starożytnej Grecji opierała się na porządkach, które charakteryzowały się m. in. różnym rodzajem …………………. kolumny.
  3. Wyróżnia się trzy podstawowe (klasyczne) porządki architektury starożytnej. Są to, styl ……………., joński oraz koryncki.
  4. Najwcześniejszy system architektoniczny składa się z kolumny i ………………….. Przykładem tego może być neolityczna architektura w Stonehenge.
  5. Antyczni inżynierowie upiększyli wcześniejszy system architektoniczny. Pionowe elementy architektoniczne (dźwigające) zostały zastąpione zdobionymi kolumnami. Elementy poziome (łączące) zostały udoskonalone tworząc tzw. ………………………..
  6. Najstarszym …………………. klasycznym jest porządek dorycki.
  7. Jedną z części belkowania stanowi ……….. Jest to poziomy odcinek, którą stanowiły zdobienia. W porządku doryckim były to metopy i tryglify ułożone naprzemiennie.
  8. Metopę najczęściej wypełniały rzeźby lub płaskorzeźby. ……………….. były elementami składającymi się z trzech pionowych wypustek.
  9. Elementem łączącym kolumnę z belkowaniem jest ……………...
  10. Głównym elementem kolumny jest ……………..
  11. Trzon kolumny doryckiej jest dość masywny. Pokrywają go pionowe rytmiczne …………………..
  12. Kolumna w porządku doryckim nie posiada u swej podstawy tzw. …………
  13. W porządku doryckim trzon kolumny zwęża się ku górze. Najgrubszy jest na jednej trzeciej wysokości (mierząc od podstawy). Takie zróżnicowanie w wielkości średnicy trzonu nazywamy …………….
  14. Trzon joński jest smuklejszy od doryckiego, posiada bazę i jest zwieńczony ………………...
  15. Kolumna w porządku korynckim ma budowę podobną do kolumny doryckiej, jednak jej kapitel tworzą formy przypominające liście ……………………..

23/26.02.2020

Temat: „Starożytny Egipt”

Spróbujcie uzupełnić puste miejsca w poniższym tekście właściwymi słowami z przedstawionego zbioru. Mam nadzieję, że w ten sposób szybko przyswoicie parę ciekawych informacji na temat sztuki z czasów Starożytnego Egiptu.

Pomocą w wykonaniu poniższego ćwiczenia może być obejrzenie poniższego filmiku edukacyjnego. Powodzenia!

Po obejrzeniu filmu spróbujcie uzupełnić puste miejsca w zdaniach poniższego tekstu właściwymi słowami z przedstawionego zbioru. Mam nadzieję, że w ten sposób szybko przyswoicie parę ciekawych informacji.

(plastycznymi / grobowce / schematyczny / niski / reguł / płaskorzeźbę / hierarchię / oficjalnym / bogowie / perspektywy / profilowo / egipskiej / hybryd)

  1. Kanon w sztuce, to zbiór zasad i .......... określających sposób, w jaki artysta powinien tworzyć.
  2. W starożytności kanony, związane z różnymi dziedzinami .........., różniły się od siebie w zależności od czasu i miejsca, w którym obowiązywały.
  3. Kanon starożytnego Egiptu obejmował w największej mierze malarstwo, rzeźbę i ...........
  4. Kanon dotyczył głównie dzieł o charakterze ...........
  5. Charakteryzował się przedstawianiem świata w sposób ...........
  6. Różnica w wielkości ukazywanych postaci miała ukazać ich .......... względem siebie.
  7. Największymi postaciami w przedstawieniach byli .......... lub faraonowie - utożsamiani z bóstwami.
  8. Przedstawianie sylwetek ludzkich w płaskorzeźbie i malarstwie obejmowało trzy różne ...........
  9. Kończyny i głowa były ukazywane .........., tors i oko „un face” a biodra lekko skręcone w tzw. trzech-czwartych (3/4).
  10. Charakterystyczną architekturą dla starożytnego Egiptu są piramidy i ...........
  11. Status ludzi tworzących sztukę był dosyć .........., byli traktowani bardziej jak rzemieślnicy niż szanowani artyści.
  12. Za czasów panowania faraona Echnatona twórcy sztuki .......... mieli większą swobodę w sposobie ukazywanych przedstawień.
  13. W sztuce starożytnej bardzo charakterystyczną cechą jest ukazywanie swoistych .........., polegających najczęściej na połączeniu ludzi ze zwierzętami.

16/19.02.2021

Temat: Rzeźba starożytnej Grecji

9/12.02.2021

Temat: Surrealizm – animacje

Na dzisiejszych zajęciach chciałbym Wam przedstawić świat surrealizmu, ale w wydaniu animacji. Czym jest surrealizm? Jest kierunkiem w sztuce zapoczątkowanym na początku lat dwudziestych XX wieku przez literaturę André Bretona. Najprościej mówiąc, surrealizm polega na zestawieniu realistycznych obiektów i postaci w niecodziennym, absurdalnym wydaniu. Inną nazwą surrealizmu jest nadrealizm. Kierunek ten ma swoje źródła w świecie snów, marzeń i różnych ludzkich wyobrażeń.

1.Pierwsza animacja jaką chciałbym przedstawić jest inspirowana twórczością jednego z najbardziej znanych surrealistów – Salvadora Dali. Jest to animacja komputerowa 3D z możliwością dowolnego oglądania przestrzeni w 360 stopniach. Twórcy to spółka Goodby Silverstein & Partners z siedzibą w San Francisco.

2.Kolejna animacja dotyczy malarskiej twórczości Rene Magritte. Została wykonana jako poklatkowy collage, czyli film składający się z kolejno pokazywanej sekwencji zdjęć. Twórcą filmu jest Venetian Snares

3.Trzecia animacja jest inspirowana twórczością polskiego malarza surrealistycznego – Zdzisława Beksińskiego. Animacja świetnie oddaje mroczny klimat jego prac.

4.Ostatnia animacja to dzieło czeskiego artysty Jana Svankmajera. Na animacji można doszukać się nawiązania do surrealistycznego malarstwa Giuseppe Arcimboldo

2/5.02.2021

Temat: Historia fotografii

26/29.01.2021

Temat: Symbolika, czyli ukryte znaczenia

19/22.01.2021

Temat: Land art

W ramach dzisiejszych zajęć zachęcam Was do obejrzenia ciekawego filmiku edukacyjnego o Land artcie. A co to takiego? To rodzaj działań artystycznych, w których materiałem twórczym są materiały pochodzenia naturalnego.

Po obejrzeniu materiału w celu zweryfikowania wiedzy zachęcam Was do wypełnienia poniższego, krótkiego quizu.

  1. Land art to sztuka:
    1. ziemi
    2. wiatru
    3. ognia
    4. wody
  2. Sztukę tą tworzy się:
    1. w dowolnej przestrzeni
    2. na ulicach miasta
    3. w galeriach sztuki
    4. w naturalnym, otwartym środowisku
  3. Praca artystyczna w Land artcie jest:
    1. nieskończenie zmienna
    2. stała
    3. nietrwała
    4. zmienna tylko za sprawą działań ludzkich
  4. W sztuce ziemi jednym z najistotniejszych czynników jest:
    1. proces twórczy
    2. efekt końcowy
    3. zmienność ukształtowania terenu
    4. działania mające neutralny wydźwięk dla środowiska
  5. Okresem rozpoczynającym Land art uznaje się powszechnie:
    1. lata ’20 XX wieku
    2. lata ’30 XX wieku
    3. pierwszą dekadę XXI wieku
    4. przełom lat 60/70 XX wieku
  6. Artystami zaliczanymi do sztuki Land artu są (można zaznaczyć kilka podpunktów):
    1. Robert Smithson
    2. Hamish Fulton
    3. Jacek Tylicki
    4. Michael Grab

Od kilku dni możemy cieszyć się piękną zimą, obfitą w śnieg i niską temperaturę panującą na zewnątrz. W ramach działań artystycznych zachęcam Was do własnej próby stworzenia pracy o charakterze Land artu. Wykorzystajcie panującą aurę oraz wszechobecny śnieg do utworzenia naturalnych dzieł sztuki ziemi. Dokumentację waszych poczynań oraz odpowiedzi na quiz możecie wysyłać na adres email.

15/18.12.2020

Temat: Teatr lalek – rodzaje obiektów animowanych

W ramach dzisiejszych zajęć, chciałbym byście obejrzeli krótki filmik, ukazujący to, jakich lalek używają aktorzy występujący w teatrze lalek. Czy wiecie co to pyskówka albo jawajka? Do czego służą czempuryty albo czym jest fenatiskiskop? Aby uzyskać odpowiedź na te i inne pytania zapraszam Was do obejrzenia ciekawego filmiku przygotowanego przez Olsztyński teatr lalek. Miłego oglądania!

8/11.12.2020

Temat: Kolorystyczne iluzje

1/4.12.2020

Temat: Galerie sztuki na świecie

24/27.11.2020

Temat: Ruch w sztuce

17/20.11.2020

Temat: Pory roku

10/13.11.2020

Temat: Opis dzieła sztuki

3/6.11.2020

Temat: O kolorze - wprowadzenie

27/30.10.2020

Temat: „Gwieździsta noc” – podsumowanie wiedzy o Vincencie Van Goghu

W ramach dzisiejszych zajęć przygotowałem dla Was rodzaj krótkiego quizu, który podsumowuje nasze dotychczasowe spotkania, na których rozmawialiśmy o Van Goghu. Odpowiedzi zapiszcie i zachowajcie do naszego najbliższego spotkania stacjonarnego. Wtedy jeszcze raz wspólnie omówimy to co wiemy na temat twórczości i biografii ww. artysty.

A oto pytania:

  1. Jak brzmi pełna nazwa Van Gogha z imienia i nazwiska?
  2. Jak wyglądał?
  3. Jakiej był narodowości?
  4. Kto przed nim, w jego rodzinie, nosił takie same imię?
  5. Po czym rozpoznać prace Van Gogha?
  6. Ile lat żył?
  7. Jak skończyło się jego życie?
  8. Jakie życie wiódł jako artysta?
  9. Wymień nazwy dowolnych trzech jego prac.
  10. Wymień 2 dowolne cykle obrazów namalowanych przez Van Gogha.
  11. Który obraz jest uznawany za pierwsze „wielkie” dzieło?
  12. Jak był nazywany dom Vincenta, znajdujący się w Arles, w którym pomieszkiwał wraz z grupą innych artystów?
  13. Które ucho odciął sobie Van Gogh?
  14. Na podstawie czego historycy sztuki zebrali szczegółowe informacje o artyście?
  15. Jak nazywał się młodszy brat, z którym Vincent prowadził korespondencję listowną?
  16. Jak nazywa się człowiek handlujący dziełami sztuki?
  17. Kim Van Gogh początkowo chciał zostać?
  18. Z jakim znanym artystą Van Gogh pokłócił się przed samookaleczeniem?
  19. Gdzie znajduje się największa kolekcja prac i listów po V. Van Goghu?
  20. Czym jest duży ciemny element na obrazie „Gwieździsta noc”?