Przejdź do treści strony

Projektowanie zabawek

Nauczyciel prowadzący: Andrzej Lenarczyk

Kontakt z nauczycielem pod adresem e-mail: alenarczyk@plastyczniak.opole.pl

28.05.2021

Temat: Zabawki wodne

Wakacje coraz bliżej a razem z nimi również lato. Czas ten zazwyczaj jest najlepszy do podróżowania, odpoczynku i różnych relaksujących aktywności. Do tych ostatnich można zaliczyć pływanie, żeglowanie, nurkowanie i wiele innych. Dziś chciałbym zaprosić Was do wykonania kilku zabawek, które idealnie wpasowują się w środowisko wodne. Jak zwykle, poniżej, przedstawiam filmiki, dzięki którym dowiecie się jak wykonać dane zadanie. Powodzenia!

14.05.2021

Temat: Okulary przeciwsłoneczne

Wiosna już na dobre u nas zagościła i każdego dnia robi się coraz cieplej. Z tego powodu dziś chciałbym zaprosić Was do wykonania swoich własnych okularów przeciwsłonecznych. Tradycyjnie poniżej zamieszczam filmiki, dzięki którym dowiecie się jak je wykonać.

Do wykonania okularów z powyższego linku będziecie potrzebować:

  • farb witrażowych (do malowania na szkle)
  • folii z tworzywa sztucznego
  • gazety
  • nożyczek
  • kleju
  • kolorowych
  • pasków z tektury
  • wzorca kształtu soczewek (na kartce papieru)

Do wykonania okularów z powyższego linku będziecie potrzebować:

  • kolorowego papieru
  • nożyczek
  • sznurka
  • kleju
  • cekinów
  • ołówka
  • kalki drukarskiej
  • kartki papieru

7.05.2021

Temat: Temat: Miedź, magnes i bateria - eksperymenty

Dziś chciałbym abyście wykonali kilka bardzo satysfakcjonujących eksperymentów przy użyciu przedmiotów przedstawionych w temacie zajęć. Jak zwykle poniżej zamieszczam kilka filmików instruktażowych, na podstawie których dowiecie się jak postępować.

Pierwsze zadanie będzie dotyczyło stworzenia prostego silnika elektrycznego. Do jego wykonania będziecie potrzebować miedzianego drutu, baterii AA lub AAA oraz magnesów w kształcie niskiego walca.

Do wykonania drugiego projektu będziecie potrzebować tych samych przedmiotów, jednak znacznie więcej drutu miedzianego. Na początku i końcu pojedynczej baterii musicie przyczepić magnes. Taki „pojazd” umieszczony wewnątrz tunelu wykonanego z miedzi będzie się samoczynnie przemieszczać, dlatego im dłuższy tunel tym więcej radości może Wam sprawić wykonanie tej pracy. W filmie miedziana spirala jest wykonana przy użyciu tokarki. Aby uzyskać taką spiralę w domowych warunkach wystarczy drut nawinąć na dowolny pręt/kij/rurkę itp. Powodzenia!

23.04.2021

Temat: Proste instrumenty dęte

Dziś chciałbym zachęcić Was, by w domowych warunkach wykonać proste instrumenty dęte, czyli takie, w których dźwięk wydobywany jest za pomocą przepływającego powietrza. Poniżej zamieściłem kilka linków do filmików instruktażowych, dzięki którym dowiecie się jak wykonać np. flet. Filmy są w języku angielskim. Mimo to wierzę, że poradzicie sobie ze zrozumieniem tego jak postępować, gdyż wystarczy naśladować przedstawione czynności. Powodzenia!

16.04.2021

Bionika – naturalne mechanizmy

8.04.2021

Temat: Kulodrom, czyli tor wyścigowy dla kulek

Kulodrom to zabawka zbudowana z systemu połączonych ze sobą torów, po których toczą się kulki, które są napędzane przez siłę grawitacji. Ruch kulek zwykle zaczyna się w najwyższym miejscu (całej instalacji) a kończy w najniższym. Czasami obieg toru jest zamknięty, tak, że ruch wydaje się istnieć bez końca. Im większy i bardziej skomplikowany jest tor, po których poruszają się kulki, tym więcej frajdy może przynieść nam bawienie się obiektem. Kulodrom jest kreatywną zabawką rozwijającą myślenie konstrukcyjne oraz umiejętność planowania.

Przed wami kilka propozycji wykonania własnego kulodromu:

Tekturowy kulodrom z półkami. Dodatkowe elementy to rybki, które po dociążeniu przemieszczają kulki na niższy poziom.

Tekturowy kulodrom z metą na końcu. Przypadkowaość dotarcia kulek na metę sprawia, że można stawiać zakłady z osobami, które się z nami bawią.

Tekturowy kulodrom z mechaniczną „windą”, która zamyka cały układ.

Kulotrom skonstruowany przy użyciu ocynkowanego drutu. Projekt bardziej wymagający, ale jednocześnie bardzo estetyczny i efektowny.

26.03.2021

Temat: Łańcuch zdarzeń

Stwórz w domowych warunkach instalację z rzeczy, które wprawione w ruch będą na siebie wzajemnie oddziaływać. Niech poruszony układ początkuje działanie kolejnego itd. Na przykład - kulka tocząca się po równi pochyłej może przewrócić ciąg książek ułożonych jak domino. Ostatnia przewrócona książka może włączyć suszarkę, której podmuch wprawi w ruch zabawkowy wiatrak, który z kolei będzie nawijał linkę…. Rodzaj układów, ich rozmieszczenie itp. zależy tylko od Ciebie. Proszę tylko, by całość instalacji zawierała min. 10 różnych układów. Gdy uda Ci się utworzyć zadowalający łańcuch zdarzeń, spróbuj nagrać go w formie filmu i prześlij. Do dzieła 😊

Dla inspiracji obejrzyjcie poniższe filmy:

19.03.2021

Ograniczenia, czyli droga do kreatywnego myślenia

12.03.2021

Wielonarzędzie

5.03.2021

Ekologiczne nawyki

26.02.2021

Temat: „Złota proporcja”

Dzisiaj chciałbym się z Wami podzielić odrobiną wiedzy, która jest odwieczną inspiracją w wielu dziedzinach twórczych. Jedni nazywają ją złotą lub boską proporcją, inni boskim podziałem. O czym mowa? O pewnej niesamowitej, uniwersalnej proporcji.

By wyobrazić sobie czym jest złota proporcja posłużę się prostym przykładem. Gdy weźmiemy kawałek papierowej tasiemki i ją rozetniemy otrzymamy dwa kawałki. Jeżeli proporcja długości krótszego kawałka do dłuższego będzie taka sama jak dłuższego kawałka do łącznej długości tasiemki – uzyskamy złotą proporcję.

Pewnie przychodzi teraz pytanie do głowy: Ale jak to wyliczyć? Na początek dobrze jest, dane długości tasiemki symbolicznie nazwać (diagram poniżej). Mówiąc o długości należy ją zmierzyć: jak długi jest odcinek a, jak długi jest odcinek b oraz jak długa jest ich suma długości. Następnie trzeba przedstawiony wcześniej przykład zamienić we wzór matematyczny.

A przedstawia się on następująco:

Znak na końcu równania to nasza szukana proporcja, nazywamy ją „fi”. By zbytnio nie utrudniać zrozumienia całego zagadnienia możemy z góry przyjąć, że liczba „fi” to mniej więcej: 1,61803 a w większym uproszczeniu po prostu 1,6. To znaczy, że jeżeli wartość dłuższego odcinka podzielimy przez wartość mniejszego powinniśmy otrzymać około 1,6. Przykładem mogą być liczby z tak zwanego ciągu Fibonacciego. Wspomniany wynik otrzymamy gdy podzielimy np. 8 przez 5, 21 przez 13 albo 1597 przez 987.

Zapytacie: Ale co z tego wynika? Odpowiedź kryje się praktycznie wszędzie, zwłaszcza w naturze. Według złotej proporcji rosną gałęzie drzew, rozchylają się płatki kwiatów, skonstruowane są muszle skorupiaków, poroże jeleni i setki innych przykładów. Nawet, niektóre galaktyki w swoim wnętrzu mają porozmieszczane ciała niebieskie wg złotego podziału.

By udowodnić wszędobylskość złotego podziału mam na koniec jedno proste ćwiczenie. Weź długą linijkę i zmierz długość swojego ramienia oraz przedramienia (tylko do nadgarstka). Jeżeli podzielisz większą wartość długości przez mniejszą wynik powinien mieć wartość ok 1,6. O czym to mówi? O tym, że nawet proporcje długości niektórych kości w twoim ciele podlegają złotej proporcji.

Przedstawiony temat będziemy poruszali jeszcze wielokrotnie, ponieważ jest on obszerny i jednocześnie inspirujący, zwłaszcza dla artystów i konstruktorów. Chciałbym, żebyście z dzisiejszych zajęć umieli w prosty sposób wytłumaczyć na czym polega złota proporcja oraz zapamiętali wartość liczby „fi” do trzech miejsc po przecinku, czyli 1.618.

Na koniec chciałbym zaprezentować krótki film prezentujący w ilustracyjny sposób, czym jest wspomniany wcześniej ciąg Fibonacciego. Życzę przyjemnego i inspirującego seansu.

19.02.2020

Temat: „Moduły, czyli jeden za wszystkich”

Na dzisiejszych zajęciach chciałbym co nieco poruszyć temat związany z konstruowaniem modułowym. Czym jest modułowość? To rozwiązanie wykorzystywane w projektowaniu, polegające na tworzeniu danego obiektu z wielu mniejszych. Te mniejsze najczęściej mają taką samą lub podobną do siebie budowę. Rzecz która jest skonstruowana modułowo, często posiada możliwość rozbudowywania ostatecznej formy do dowolnych rozmiarów lub w różnej konfiguracji.

Przyjrzyjcie się powyższej ilustracji. Przedstawia ona w prosty, schematyczny sposób pewną modułowość trójkąta równobocznego. Całość składa się z szesnastu małych i niepodzielnych trójkątów. Można powiedzieć, że występuje tam szesnaście modułów. Jednocześnie, (przyjmując, że cztery najmniejsze jednostki tworzą jeden większy) można powiedzieć, że całość składa się z czterech modułów. Niezależnie od perspektywy, wszystkie moduły, odpowiednio połączone, mogą utworzyć duży trójkąt równoboczny, czyli przeskalowany kształt pojedynczego modułu.

Jak myślicie, ile trójkątów równobocznych można nakreślić sugerując się powyższą ilustracją? Ja naliczyłem 25 a Wy?

By zachęcić Was do własnych poszukiwań i tworzenia w sposób modułowy, poniżej zamieściłem linki z filmikami, dzięki którym wykonacie parę papierowych zabawek. Powodzenia!

1.Zabawka antystresowa

2.Ruchome sześciany

3.Magiczny sześcian

4.Wąż origami

12.02.2021

Temat: Puzzle, zamki, łańcuchy

Na dzisiejszych zajęciach chciałbym zachęcić Was do zaprojektowania lub stworzenia własnych puzzli. Puzzle to znana (chyba przez każdego) układanka, polegająca na dopasowaniu pojedynczych elementów do siebie, w taki sposób, by tworzyły – wizualnie – jedną całość.

Poniżej przesyłam link, pod którego adresem znajdziecie film pokazujący, w jaki sposób można wykonać puzzle z drewna. Obecnie, niestety nie możemy spotkać się na zajęciach w pracowni, dlatego niech będzie on dla Was tylko inspiracją. Dziś proponuję wykonać wersję tekturową.

Do stworzenia puzzli będziecie potrzebować:

  • tektury
  • wzoru puzzli
  • ilustracji; zdjęcia; rysunku lub wzoru kolorystycznego
  • nożyczek, kleju
  • kalki kopiarskiej
  • arkusza papieru

Wzór puzzli

To jeden z najistotniejszych elementów, ponieważ stanowi istotę puzzli. Zwykle puzzle mają kształt nieregularnych kwadratów, zazębiających się ze sobą odpowiednio okrągłą wklęsłością lub wypukłością. W tym sposobie łączenia ważne jest to, by dopasowane do siebie kontury posiadały kąty ujemne (większe niż 180 stopni), które pozwolą każdorazowo na „zakleszczenie” ze sobą kolejnych elementów układanki.

Oczywiście zachęcam Was do tworzenia własnych konturów, które nie tylko mają za zadanie łączyć się ze sobą, ale również mogą być częścią wizualną waszej pracy.

Instrukcja:

  1. Wytnij z tektury kwadrat (przykładowo może to być wielkość 20 cm x 20 cm). Posłuży on jako usztywniające tło.
  2. Przyklej na niego wybrane zdjęcie lub ilustrację, tak by była dalej widoczna.
  3. Rozrysuj na osobnej kartce kontury wewnętrznych łączeń. Pamiętaj, że wielkość wybranego zdjęcia (lub jego kadru) to przestrzeń, w której puzzle muszą się zmieścić.
  4. Przenieś kontury łączeń i obramowań (za pomocą kalki) na tekturę z ilustracją.

    Przykład:

  5. Wytnij puzzle.

Dobrej zabawy!

5.02.2021

Temat: „Na granicy równowagi”

Dzisiaj chciałbym abyśmy zajęli się tworzeniem konstrukcji, które wykorzystują zasadę balansu. Balans polega na utrzymywaniu równowagi pomiędzy kilkoma obiektami, oddziałowujących wzajemnie na siebie względem jakiegoś układu odniesienia. Poniżej przygotowałem parę schematycznych grafik, które obrazują w uproszczeniu omawiane zjawisko. Rysunek przedstawia trzy różne sytuacje opisujące zależności równowagi pomiędzy kulami umieszczanymi na płaszczyźnie, która jest oparta środkiem swej ciężkości o wierzchołek trójkątnej podpory.

1. Na pierwszym rysunku balans pomiędzy kulami jest zachowany. Płaszczyzna utrzymując kule jest równoległa względem podłoża (pozioma pozycja). Dzieje się tak, dlatego że kule (jednakowe) są oddalone od środka płaszczyzny na taką samą odległość.

2. Drugi rysunek przedstawia sytuację, w której balans nie jest zachowany. Pomimo tych samych odległości kul od środka płaszczyzny, proporcja ich wielkości jest różna. Większa kula (w domyśle) jest cięższa, dlatego przechyla równię po swojej stronie ku dołowi.

3. Jeśli założymy, że większa kula jest dwukrotnie bardziej masywna, to żeby zbalansować podłoże do poziomu, należy ją umieścić na odległość (mierząc od środka płaszczyzny do styku kuli z nią) o połowę krótszą niż przeciwległą kulę. Taką sytuację możemy zauważyć na rysunku poniżej.

Obiektami, które wykorzystują zasadę równowagi są na przykład: waga szalkowa, huśtawka wagowa, czy bączek (zabawka). Zadaniem na dziś jest skonstruowanie obiektu, który wykorzystuje omawiane zjawisko. Jeśli nie wiesz jak wykonać taki obiekt, poniżej dołączam link do filmu, który może zainspirować do własnych poszukiwań w tym obszarze.

Dodatkowo, zostawiam również link do filmu prezentującego twórczość Michaela Graba, który tworząc w duchu Land artu układa zbalansowane kamienne instalacje.

29.01.2021

Temat: Latające zabawki DIY

Dzień dobry,

Dzisiaj chciałbym się z Wami podzielić kilkoma inspiracjami do wykonania zabawek, których można używać spędzając dzień aktywnie na świeżym powietrzu. Zdaję sobie sprawę, że asortyment materiałów, z których możecie wykonywać ćwiczenia jest ograniczony, dlatego znalazłem parę pomysłów wykonania prostych zabawek do zrobienia z powszechnie dostępnych materiałów, które zwykle znajdują się w domu każdego. DIY to skrótowiec z języka angielskiego (Do It Yourself) co znaczy: zrób to sam. Pod tym hasłem zwykle kryją się rzeczy, które (ze względu na łatwość wykonania) możne zrobić każda, nawet mniej uzdolniona osoba.

Tym razem wszystkie inspiracje dotyczą wykonania obiektów, które latają. Są to mini spadochron, papierowy bumerang, zabawka, klasyczny papierowy samolot i niezidentyfikowany bliżej obiekt latający składający się głównie z kubków po napojach. Zabawa z wyżej wymienionymi obiektami najlepiej odbywa się na większej przestrzeni na świeżym powietrzu, ale myślę, że również dobrze można czerpać radość bawiąc się nimi w zaciszu waszych domów. Może znacie sposób na wykonanie innych równie ciekawych zabawek? Eksperymentujcie i spróbujcie wykonać coś podobnego. Wszelkie wykonane prace możecie udokumentować – robiąc zdjęcie albo nagrywając film. Zachęcam również by swoją dokumentację przesyłać do mnie na adres mailowy.

Powodzenia!

Inspiracje wideo:

22.12.2020

Temat: Szachy

Czy graliście kiedyś w szachy? Jeżeli nie, koniecznie musicie spróbować. Gra ta jest zazwyczaj traktowana tak, jakby była przeznaczona tylko dla wybitnych strategów. Tymczasem, o ile lubicie rywalizację, szachy niezależnie od waszego doświadczenia w grze mogą dostarczać sporo ekscytacji i pozytywnych emocji.

Jeżeli nie posiadacie w domu własnej szachownicy z kompletem figur, zachęcam Was do stworzenia własnych szachów. Aby je wykonać będziecie potrzebować:

  • grubej tektury
  • taśmy papierowej (najlepiej w dwóch różnych kolorach)
  • kleju do papieru
  • linijki
  • nożyka modelarskiego
  • ołówka

Jak zwykle poniżej udostępniam link, pod którego adresem możecie zobaczyć filmik z instrukcją wykonania.

Dla ułatwienia zadania wypisałem dla Was kilka kroków, które pomogą wam w realizacji. Powodzenia!

  1. Przygotujcie 4 jednakowe, duże kartony o proporcjach kwadratu.
  2. Odrysujcie przy pomocy taśmy lub kubka zaokrąglenia na rogach każdego kartonu. Następnie odetnijcie narożniki wzdłuż linii, by pozbyć się ostrych krawędzi.
  3. Na jednym kartonie rozrysujcie kratownicę 8x8 (64 pola). Pamiętajcie by kratownica nie sięgała na krawędzi formatki. Warto z każdej strony zastosowań dodatkowy dystans np. 2-wu centymetrowy.
  4. Na kolejnym kartonie rozrysujcie i ostrożnie wytnijcie nożykiem bierki szachowe. Wcześniej warto zaprojektować własny kształt każdej figury, która powinna wpasowywać się rozmiarem w niewielki prostokąt. Pamiętajcie, by kształt bierek zawierał „nóżkę” tak jak pokazane jest to na filmiku. Karton, z którego będziecie wycinać posłuży Wam jako matryca, do której będziecie chować figury.
  5. Tak wyciętą matrycę przyklejcie do trzeciego dużego kartonu.
  6. W formatce z szachownicą oraz ostatniej czwartej wytnijcie z dwóch stron wcięcia. W tej pierwszej głębsze. W drugiej o połowę mniejsze.
  7. Używając dwóch różnych kolorów taśmy, przyklejcie je naprzemiennie na formatce z szachownicą.
  8. Posługując się odpowiednią taśmą pokryjcie nimi właściwy komplet bierek.
  9. Na każdym polu szachownicy wytnijcie (równoległe do siebie) otwory, które posłużą jako statyw do figur.
  10. Formatkę z szachownicą przyklejcie do formatki czwartej a następnie przetnijcie tak, by utworzyły dwie połówki.
  11. Połowy szachownicy nałóżcie na wcześniej przygotowaną matrycę zawierającą w sobie figury.
  12. Do matrycy przyklejcie po dwie listewki będące rodzajem szyny mocujące całość ze sobą.
  13. Szachy są gotowe do użycia!

18.12.2020

Temat: Grzechotka

Dziś chciałbym zachęcić Was do stworzenia własnego instrumentu perkusyjnego – grzechotki. Już niedługo zasiądziemy do wigilijnego stołu, by wspólnie, w rodzinnym gronie celebrować Święta Bożego Narodzenia. Jedną z pięknych bożonarodzeniowych tradycji jest wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek. Stworzone przez Was grzechotki mogą być pomocne przy rodzinnym kolędowaniu i upiększyć wspólne muzykowanie.

Aby dowiedzieć się jak w domowych warunkach stworzyć prostą grzechotkę obejrzyjcie poniższy filmik instruktażowy.

Do wykonania tej grzechotki będziecie potrzebować:

  • kartonowe rolki po papierze toaletowym
  • sznurek
  • patyczki laryngologiczne
  • taśmę warsztatową (lub inną wytrzymałą taśmę)
  • przylepny papier kolorowy
  • nożyczki
  • dziurkacz
  • zszywacz

11.12.2020

Temat: Peryskop

Dzień dobry. Dziś chciałbym zachęcić Was do wykonania własnego peryskopu, czyli przyrządu, który służy do obserwacji czegoś poza naszym zasięgiem wzroku. Peryskop to wynalazek, który pierwotnie był stosowany w łodziach podwodnych i czołgach. W pierwszym przypadku przydawał się do obserwacji terytorium nad lustrem wody bez konieczności wynurzania się całego statku. W drugim przypadku pozwalał patrzeć na teren z wnętrza pojazdu, tak by nie trzeba było się wychylać z jego kabiny.

Wykonanie i bawienie się własnym peryskopem na pewno sprawi Wam dużo satysfakcji oraz radości.

Do jego przygotowania będziecie potrzebować:

  • kartonu lub grubej tektury
  • silnej taśmy klejącej
  • dwóch płaskich lusterek kosmetycznych
  • przyrządów kreślarskich
  • nożyka tapicerskiego
  • czegoś do rysowania

Poniżej przesyłam link do filmiku, dzięki któremu dowiecie się jak wykonać peryskop domowej roboty. Powodzenia!

4.12.2020

Temat: Flipbook, czyli animacja zapisana na rogu książki

Dzisiaj zaproponuję Wam, aby wykonać rodzaj książeczki, która będzie zawierała waszą własną animację rysunkową. Jej wykonanie nie jest trudne a dzięki odrobiny pracy i cierpliwości może dostarczyć Wam i innym dużo satysfakcji z jej przeglądania.

Poniżej zamieściłem dwa filmiki. Pierwszy z nich może być rodzajem inspiracji. Ukazuje kilka przykładowych flipbooków, prezentując przy tym piękno animacji rysunkowej. Kolejny filmik to instruktaż do zrobienia własnego flipbooka. Filmik jest w języku angielskim, ale sama obserwacja wideo powinna Wam wystarczyć.

Do wykonania flipbooka będziecie potrzebowali:

  • mały (najlepiej format A7) szkicownik lub zeszyt zawierający min. 50 stron
  • podświetlacz (smartfon lub tablet z włączonym, jasnym ekranem)
  • coś do rysowania (ołówek/flamaster)
  • spinacz do papieru (alternatywnie dziurkacz i sznurek by złączyć brzegiem luźne kartki)

Idea flipbooka polega na wykorzystaniu budowy książki/zeszytu do dynamicznego kartkowania serii rysunków, które tworzą spójną historię wizualną. Ważne, by każda kolejno narysowana kartka nawiązywała do poprzedniej pod względem wyglądu i położenia rysunku.

27.11.2020

Temat: Latawiec

W ramach dzisiejszych zajęć chciałbym zachęcić Was do wykonania własnego latawca. Jesień do doskonały czas, gdyż to właśnie tą porą roku wieją wiatry, dzięki którym wasz latawiec będzie utrzymywał się wysoko w powietrzu.

Domowe warunki nie zastąpią nam tych w pracowni, dlatego jak zwykle chciałbym podzielić się z Wami filmikami prezentującymi jak w domowych warunkach, w prosty sposób wykonać ten latający obiekt. Pierwszy filmik dotyczy wykonania klasycznego latawca o kształcie rombu. Drugi ukazuje sposób na wykonanie latawca – „piramidy”. Powodzenia!

Do pracy na podstawie poniższego filmiku będziecie potrzebować:

  • papierowa gazeta
  • taśma papierowa
  • patyczki (mogą być wykałaczki do szaszłyków lub sztywny drut)
  • klej do papieru
  • sznurek (do puszczania latawca)

Do pracy na podstawie poniższego filmiku będziecie potrzebować:

  • plastikowych słomek
  • sznurka
  • kolorowej bibuły
  • kleju

20.11.2020

Temat: Labirynt – interaktywna zabawka z kulką.

W ramach dzisiejszych zajęć, chciałbym zachęcić Was do wykonania kolejnej zabawki-łamigłówki. Tym razem będzie chodziło o utworzenie przestrzennej planszy, po której będzie poruszać się kulka. Celem w zabawie będzie przemieszczenie jej z miejsca A do miejsca B. Przenoszenie kulki musi następować przez ręczną manipulację (na boki) planszy, po której będzie turlać się kulka. Zadanie to jednak nie będzie tak proste jak może się początkowo wydawać. Labirynt, który utworzycie może zawierać wiele „ślepych uliczek” lub „dziuple”, do których kulka może wpaść poprzez niewłaściwą manipulację.

Poniżej zamieszczam filmik, którym możecie się posługiwać w wykonaniu własnego labiryntu. Pamiętajcie, że możecie modyfikować kształt planszy i ułożenie w niej elementów według własnego uznania. Poniżej zamieściłem potrzebne materiały a wśród nich kulkę. Może być nią np. ta wyciągnięta ze zużytego dezodorantu „w kulce”; możecie wykonać ze zgniecionej folii aluminiowej lub wykorzystać np. orzech laskowy itp. Aby wykonać taki labirynt będziecie potrzebować:

  • falisty (gruby) karton lub piankę modelarską
  • nożyk introligatorski
  • klej
  • marker
  • linijka lub ekierka
  • kulka

Trzymajcie się ciepło i powodzenia!

6.11.2020

Temat: Ruch w zabawie – Bujak

Dzień dobry. Dzisiaj chciałbym zachęcić Was do wykonania kinetycznej zabawki interaktywnej, której główną cechą ma być bujanie się. Ruch ten może odbywać się w sposób wahadłowy (jak kołyska lub konik na biegunach); okrężny (np. jak metalowa pinezka, która luźno leży i zostaje muśnięta palcem zataczając „koła”); ruchem swobodnym - ograniczonym kątem wychylenia, tak jak "wańka wstańka". Wańka wstańka to rodzaj zabawki, która odchylona w daną stronę – powraca do swojej pierwotnej pozycji.

Oczywiście możliwości ruchu oraz kształtu bujaka może być więcej. Liczę na wasza kreatywność w opracowaniu własnej formy. Poniżej linki, które obrazują, czym jest wańka wstańka. Serdecznie pozdrawiam, trzymajcie się ciepło i zdrowo.

30.10.2020

Temat: Spirograf

W ramach dzisiejszych zajęć, chciałbym Wam przedstawić przyrząd kreślarski, służący do tworzenia swoistego rodzaju mandali. Spirograf tworzą zazwyczaj dwa płaskie elementy. Pierwszy to rodzaj bazy, która na środku ma wycięty otwór w kształcie koła. Drugi element jest kółkiem z kilkoma otworkami o średnicy mniejszej niż średnica otworu części bazowej. Po umieszczeniu kółka wewnątrz owalnego wycięcia i umieszczenia w jednym ze wspomnianych otworków końcówki narzędzia do pisania, jesteśmy gotowi do wykreślania naszej mandali. Używając mniejszego elementu jako prowadnicy do kredki lub ołówka, rysujemy wzory poruszając się w jedną stronę po wewnętrznym obwodzie części bazowej.

W filmiku poniżej jest przedstawiony sposób na stworzenie własnego spirografu – do czego chciałbym Was serdecznie zachęcić. Do jego wykonania będziecie potrzebowali:
- cyrkiel
- nożyk modelarski
- tekturę falistą
- czysty arkusz papieru
- coś do rysowania

Jeżeli uda się Wam stworzyć i wykreślić kilka ciekawych wzorów, koniecznie prześlijcie zdjęcia i pochwalcie się co wyszło. Dokumentację przesyłajcie do mnie na mój adres e-mail.