Przejdź do treści strony

Wycieczka klas II PLP i IV OSSP do Warszawy

10 May 2013 r.

W dniach 8-10 maja  wyruszył kolejny autokar z grupą młodzieży. Tym razem była to klasa II PLP oraz IV OSSP.

Kierunkiem wędrówki stała się stolica. Po drodze jednak postanowiliśmy odwiedzić Łódź. Tu czekały na nas dzieła mistrzów zebrane pod hasłem KORESPONDENCJE. To ponad 400 realizacji z kolekcji polskiej i szwajcarskiej. Pierwszymi rodzicami tych zbiorów byli: Kobro, Strzemiński i Przyboś. Pokonali długą drogę, by zebrać te znamienite dzieła. Nie można więc było tego ominąć. Wystawa w MS 2 okazała się fascynująca: zebrano tu takie nazwiska, jak: Szajna, Stażewski, Strzemiński, Kobro, Rodczenko, Szapoczikow, Braque, Ernst, Leger, Kandinsky i innych równie wybitnych twórców XX wieku.

Kolejnym etapem wędrówki była Warszawa! Na początek KORDEGARDA i wyjątkowa wystawa okładek płyt winylowych – dla koneserów niezła gratka. Zwiedziliśmy także Muzeum Narodowe z wielkim zasobem głównie malarstwa od Makowskiego, poprzez Gierowkskiego, Kantora po Wyczółkowskiego, Krzyżanowskiego czy Boznańską. Malarstwo warte uwagi – polecam! Jako dodatek mięliśmy przyjemność zobaczyć fantastyczną i niepowtarzalną wystawę fotografii: „CZTERY RAZY ŚWIAT”, z lat 60tych i 70tych XX wieku, które z dużą dozą humoru i refleksji opisywały obraz społeczeństwa z tego okresu. To fotoreportaże do tygodnika „Świat” Ten obszerny zbiór nie tylko pięknie obrazował tamtą rzeczywistość ale i prezentował wysoki poziom samych zdjęć. Choć z natłoku bodźców trudno mi dziś ustalić właściwą kolejność pragnę jeszcze podzielić się tym, że również ZACHĘTA miała dla nas ciekawą ofertę: w tym SPLENDOR TKANINY – szeroka oferta tkaniny klasycznej jak i oferującej najnowsze działania artystyczne, których materia wyjściową jest sama tkanina. Ona jednak staje się tu jedynie pretekstem do szerzej rozumianego kontekstu interpretacji rzeczywistości samego autora. Wieczorem sztuka Witkacego „Wariat i zakonnica” z doskonałą obsadą aktorów, świetną interpretacją… szpital wariatów jak szkło powiększające, przez które patrzyliśmy na zdrowe społeczeństwo... Świetna muzyka i taniec oraz tonacja scenografii przypominały nastrojem teatr Kantora. Sceneria starych murów i wystających rusztowań obdartej części Teatru Powszechnego, przy minimalistycznej scenografii budowanej zaledwie trzema barwami zamknęła pakiet estetycznych i intelektualnych doznań tego dnia. Ostatni dzień uczniowie obeszli okolice Nowego Świata skupiając się na zabytkach tej okolicy by pełniej zapamiętać także architekturę tego miasta. W drodze powrotnej zaglądnęliśmy na chwilę do Radomia. W Muzeum Jacka Malczewskiego zagłębiliśmy się w symbolikę jego malarstwa, by ostatecznie nasyceni sztuką wrócić do domu. Pani Zofia Szopińska przez wiele dni pieczołowicie organizowała każdy element tych przeżyć, które wcześniej Pani Katarzyna Kubik, jako nauczyciel Historii Sztuki wykreśliła, prowadząc nas ostatecznie tą trasą. Opieką dodatkowo zajął się Pan Oskar Bąk. Wyjazd ten wypełnił mnie inspiracjami i energią. Wiem, że bez ich pracy i zaangażowania nie byłoby to możliwe, dlatego serdecznie dziękuję, że i ja mogłam w tym brać udział.

Jestem bardzo wdzięczna, wy także?