Przejdź do treści strony

Wycieczka do Prowansji

02 Jun 2013 r.

Region pachnący lawendą i ziołami. Region zachwycający słońcem i lazurem morza. Region, który stał się ukochanym azylem wielkich twórców: Picassa, Matisse’a, Renoira. To tam spędziliśmy pięć dni na przełomie maja i czerwca w czasie wycieczki ogólnoszkolnej.

W podróż wyruszyliśmy 26 maja wcześnie rano, przejeżdżając kolejno Czechy, Austrię i Włochy. W poniedziałek mogliśmy zobaczyć niezwykłą różnorodną w odbiorze Katedrę w Mediolanie oraz Palazzo Sforzesco, siedzibę rodu, który przyczynił się w XV wieku do rozkwitu miasta. Kolejne dni upłynęły na poznawaniu dziedzictwa Lazurowego Wybrzeża, gdzie osiedlali się artyści uciekający od Paryskiego zgiełku. Także my szukaliśmy inspiracji w lokalnym pejzażu szkicując architekturę urokliwego St-Paule-de-Vance. Następnie szukaliśmy śladów pobytu Henri Matisse’a i Witolda Gombrowicza w Vance. Wieczorem odbyła się dyskusja, w czasie której mogliśmy usłyszeć różne interpretacje i refleksje na temat Kaplicy Różańcowej Matisse’a. Środa upłynęła pod znakiem Matisse’a i Chagalla. W jednym z największych miast regionu- Nicei, zwiedzaliśmy Muzea poświęcone tym dwóm twórcom. Następnie bawiliśmy się szukając różnych tropów i narracji w sztuce najnowszej oglądając kolekcję MOMAC. Zwieńczeniem bogatego w wrażenia dnia był spacer Promenadą Anglików wzdłuż morza. Następnego dnia wybraliśmy się do miasteczka słynącego z wyrobów ceramicznych -Vaullaries. To tutaj tą techniką zaraził się Pablo Picasso. My natomiast ponownie łapaliśmy chwile światła, aby zamknąć je w szkicach. Popołudniu, podążając dalej śladami Picassa, udaliśmy się do Zamku Grimaldich w Antibes, gdzie artysta spędził najlepsze lata swego życia. Dziś w zamku znajduje się muzeum poświecone artyście oraz galeria, w której prezentowane są ciekawe wystawy czasowe. W ostatni dzień wyruszyliśmy w kierunku Lyonu, zwiedzając po drodze Aix-en-Provence i Orange. Aix to miasto pełne urokliwych uliczek z romańsko-gotyckim kościołem, dziś jednak kojarzone ze względu na postać dwóch artystów: malarza Paula Cezanne’a i pisarza Emila Zolę. Następnie mogliśmy podziwiać cud techniki rzymskiej ogromny teatr w Orange. To właśnie Rzymianie nadali regionowi nazwę Privincia Nostra, skąd wywodzi się nazwa Prowansja. To oni odkryli uroki regionu, a przez kolejne wieki walczyli o te ziemie Francuzi i Włosi. Łagodny klimat w XIX wieku odkryli zamożni Anglicy i Rosjanie. A piękno słonecznego pejzażu w wieku XX było inspiracją dla malarzy. Także my wróciliśmy z Prowansji zauroczeni.