Przejdź do treści strony

Wycieczka do Brzegu I OSSP

25 Apr 2014 r.

Rankiem dnia 25 kwietnia spotkaliśmy się na opolskim dworcu kolejowym. Tam oczekiwali na nas nasi opiekunowie Pani Agnieszka Zientarska, Katarzyna Kubik oraz Panowie Maciej Markowicz i Marcin Dubiel. Podróż pociągiem trwała krótko. Już na miejscu można było odnieść wrażenie, że miasto niczym nas nie zaskoczy, ale okazało się zupełnie inaczej. Brzeg to piękne historyczne miasto leżące nad Odrą. Miasto powstało na historycznym szlaku Via Regia- łączącym wschód z zachodem. Prawa miejskie Brzeg otrzymał w roku 1248, a z początkiem XIV wieku został stolicą księstwa piastowskiego, a tym samym głównym ośrodkiem kulturalnym i handlowym Śląska. To niewielkie, ale urocze miasteczko o bogatej historii może poszczycić się cennymi zabytkami. Odnajdziemy tutaj wspaniałe świątynie, barokowy kościół Podwyższenia Krzyża Świętego oraz gotycki kościół Świętego Mikołaja, który jest jednym z najwyższych gotyckich śląskich kościołów. Równie piękny jest renesansowy Ratusz otoczony kamieniczkami. Jednak najważniejszym zabytkiem Brzegu jest Piastowski Zamek położony nad Odrą w otoczeniu starych drzew. Budowla ta została przekształcona z gotyckiej warowni w piękny  renesansowy zamek. Jego krużganki przywodzą na myśl krakowski Wawel, dlatego brzeski Zamek Piastowski bywa zwanym Śląskim Wawelem.  Na uwagę zasługuje bogato zdobiona fasada bramy wjazdowej do zamku-  śmiało można zaliczyć ja do perełek architektonicznych na miarę europejską.    W zamku urządzono muzeum Piastów Śląskich, które zwiedziliśmy z wielkim zaciekawieniem. Mieliśmy także zajęcia rysunku, nasz pierwszy plener wyjazdowy. Tematem naszych prac, które wykonywaliśmy pod kierunkiem naszego nauczyciela pana Macieja Markowicza- były proporcje i perspektywa zbieżna obiektów architektonicznych. Zmęczeni, ale pełni wrażeń i w dobrych humorach wróciliśmy do Opola.