Przejdź do treści strony

Staże zawodowe

23 Sep 2021 r.

Uczniowie zainteresowani stażami zawodowymi mieli w minione wakacje kolejną szansę na udział w projekcie unijnym, prowadzonym przez Zespół Szkół Zawodowych im. S.Staszica w Opolu. Tę możliwość wykorzystało kilkoro uczniów opolskiego Plastyczniaka, w tym Angelika Dzieciuch z klasy IV PLP oraz Konstancja Nawrocka z VI OSSP, uczennice klas maturalnych.

Obie odbywały staż w Oddziale Dziecięco-Młodzieżowym Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu.

– Zgłosiłyśmy się do projektu, ponieważ chciałyśmy przyjrzeć się bliżej pracy w bibliotece. Chciałyśmy zdobyć takie pierwsze doświadczenia zawodowe – tłumaczą dziewczyny. – Nie bez znaczenia było też stypendium stażowe, czyli możliwość zarobienia pieniędzy.

Trzeba zauważyć, że wielu młodych ludzi pracuje w wakacje. W barach, restauracjach, pubach i sklepach coraz częściej pracują dorywczo nie tylko studenci, ale i uczniowie szkół średnich. Wielu z nich nie chce wiązać z tymi miejscami pracy swej przyszłości zawodowej, choć niewątpliwie nabywają tam wiele cennych umiejętności. Staże oferują młodzieży miejsca pracy innego typu, zwykle niedostępne dla osób bez odpowiedniego wykształcenia, warto zatem z nich korzystać, a stypendium stażowe eliminuje problem wyboru między nabywaniem nowych kompetencji a wakacyjnym zarobkowaniem. Autorzy tego projektu pomyśleli również o kosztach dojazdu do pracy: stażystom przysługuje w tym zakresie zwrot poniesionych kosztów.

– Dlaczego akurat biblioteka? Przede wszystkim same lubimy czytać – uśmiechają się dziewczyny. – Poza tym biblioteka to nie tylko miejsce wypożyczania książek, to coraz częściej miejsce wielu ciekawych działań w sferze kultury.

Nauka życia zawodowego zaczyna się od dopełnienia formalności, wizyty u specjalisty w zakresie medycyny pracy i szkolenia BHP. Opiekunowie stażu ustalają z podopiecznymi zakres ich obowiązków, doradzają, podpowiadają i udzielają wszelkich informacji. Angelika i Konstancja z wdzięcznością wspominają życzliwość pracowników biblioteki i przyjazną atmosferę pracy. Praca w bibliotece wymagała od nich zaangażowania i kreatywności, ale właśnie dlatego niosła też satysfakcję. Dziewczyny niemal jednym tchem wymieniają zadania, w które się zaangażowały podczas stażu:

– Poznałyśmy obsługę systemu bibliotecznego, zasady prowadzenia i poszerzania księgozbioru, pracę w bibliotecznym archiwum. Nauczyłyśmy się, jak wprowadzać do zasobów bibliotecznych nowe książki, jak je opisywać. Brałyśmy udział w wielu działaniach związanych z promocją czytelnictwa. Nauczyłyśmy się na przykład obsługiwać drukarkę 3D, na której drukowałyśmy breloczki związane z bibliotecznym projektem. Współtworzyłyśmy grę terenową dla dzieci i młodzieży, opartą na serii popularnych powieści. Wzięłyśmy udział w kiermaszu książek, w warsztatach artystycznych dla młodych czytelników.

Angelika i Konstancja są bardzo zadowolone ze wzięcia udziału w projekcie. Mają poczucie, że wiele się nauczyły, zawarły wiele cennych znajomości, została dostrzeżona i doceniona ich pomysłowość. Najwyraźniej opolskie staże dobrze pełnią swoją rolę.

Oprac.: M.Łuczak

« Powrót do listy