Przejdź do treści strony

Projekt „KREACJE – INSPIRACJE”

20 Sep 2018 r.

Klasa III PLP zrealizowała pod kierunkiem Pań: Joanny Wrześniewskiej i Beaty Pizoń-Jeziorowskiej wyjątkowy projekt w zakresie stylizacji kostiumu i kreacji wizerunku. Projekt, zatytułowany „Kreacje – inspiracje”, realizowany na zajęciach z technik scenograficznych, przygotowywał uczniów do stworzenia stylizacji inspirowanych twórczością Gustawa Klimta, Andy’ego Warhola, Pierra Bonnarda i Edgara Degasa. Uczniowie wykonywali prace wieloetapowo: zadanie polegało na rozpoznaniu i przestudiowaniu charakterystycznych cech własnoręcznie zaprojektowanego stroju, a następnie przetransponowaniu go na element współczesnego ubioru. Bogactwo środków wyrazu artystycznego stanowiło dla uczniów nie tylko inspirację, ale również „paletę”: kolor, plamę barwną, fakturę, malarskość. Środki te w swoich stylizacjach uczniowie przetwarzali w sposób kreatywny i nowatorski. Świadomie łącząc różne elementy tworzyli współczesną stylizację postaci w oparciu o własny projekt.

Prace realizacyjne przebiegały stopniowo od koncepcji początkowej szkicu do powstania gotowej stylizacji. Potrzebne było przygotowanie wykroju krawieckiego, dobranie odpowiednich tkanin, technik realizacji stroju, dobranie dodatków. Najważniejszym walorem tych prac jest „plastyka” – dobór środków wyrazu i twórcza zabawa przetwarzaniem elementów uznanych już za „klasyczne” np.: twarz Marlin Monroe Warhola, ulotność tancerek Degasa, czy dekoracyjno-ekspresjonistyczne elementy obrazów Klimta. Każda z realizacji łączy w sobie wybrane środki i temperament autora, który proponuje współczesną wizję, adresując stylizację do konkretnej osoby, czy grupy wiekowej. Są to stylizacje unikatowe. Przy ich realizacji uczniowie wykorzystali wiele poznanych w pracowni szkolnej technik: krawieckie, malarskie i rysunkowe, unikatowe, filcowania, farbowania tkanin. Czasami uczniowie sami farbowali i podmalowywali tkaniny, łączyli w sposób nieszablonowy różne materiały: tkaniny naturalne, tkaniny sztuczne, czesankę filcową, elementy dekoracyjne, pasmanteryjne oraz wprowadzali autorskie techniki. Podsumowaniem projektu było stworzenie ulotek, które prezentują indywidualny charakter realizacji i zamierzony efekt plastyczny. Każda stylizacja była udokumentowana na zdjęciach. Ćwiczenie to pozwoliło na poszerzenie „wachlarza” umiejętności, wymagało również dużej dyscypliny pracy i kreatywności.

Oprac.: J. Wrześniewska i B. Pizoń-Jeziorowska

Foto: klasa III PLP

« Powrót do listy