Przejdź do treści strony

Lekcja historii z grami planszowymi

19 Dec 2016 r.

Dnia 19 grudnia z uczniami klasy IV PLP na zajęciach z historii odbyła się nietypowa lekcja. Uczniowie zapoznawali się i testowali gry planszowe oraz karciano-decyzyjne przydatne w procesie edukacji. W myśl maksymy: „poprzez zabawę do nauki”. Uczniowie oraz prowadzący zajęcia p. Oskar Bąk testowali Kolejkę (wydawnictwo IPN) oraz Pan tu nie stał (wydawnictwo Egmont). Fabuła obu gier oparta jest o czasy gospodarki niedoboru  Polski lat ‘70 i ’80 XX stulecia. Dobra zabawa stała się pretekstem i platformom do zapoznania się oraz  przypomnienia informacji z zakresu gospodarki i funkcjonowania społeczeństwa polskiego w okresie  PRL z naciskiem na epokę Gierka  i Jaruzelskiego. Podczas  rozgrywki uczniowie w formie zabawy  utrwalali sobie pojęcia z socjologii codzienność gospodarki centralnie sterowanej. Pojęcia: komitet kolejkowy, lista  kolejkowa, pan tu nie stał nie  były tajemnicą dla  uczniów.  Dodatkowo uczniowie mieli okazję praktycznie dowiedzieć się jakie  możliwości otwierały się przed obywatelami Polski  którzy wstępowali i działali w partii lub mieli rozbudowaną sieć znajomości.   Jako bonus uczniowie  mogli zagrać w wiekową grę planszową Przygoda w Dżungli.  Grę prezentował  prowadzący zajęcia. Jest ona  pamiątką po dziadku. Celem rozgrywki jest eksploracja afrykańskiej dżungli. Edukacyjnym, w  momencie powstania gry powiedziano by pewnie propagandowym, zadaniem  planszówki jest przekonanie graczy o zaletach kolonializmu i posiadania  posiadłości w Afryce. Ze względu na tematykę  oraz  oprawę  graficzną gra  mogła  powstać w latach ’30 – ‘40 XX wieku.

Opracowanie: Oskar Bąk.

« Powrót do listy