Przejdź do treści strony

I OSSP w Nysie

23 Apr 2014 r.

23 kwietnia to dzień  zmagań  klasy III OSSP z egzaminem gimnazjalnym. Życzymy im "połamania piór". Natomiast uczniowie klasy I OSSP w ramach projektu edukacyjnego pod opieką wychowawczyni Pani Agnieszki Zientarskiej oraz Panów Oskara Bąka i Łukasza Piotrowskiego udali się do Nysy. Z samego rana z dworca kolejowego w Opolu wyruszyliśmy do Nysy. Podróż minęła szybko. Z dworca bezpośrednio udaliśmy się do zabytkowego fortu Św. Jadwigi. Fort umiejscowiony jest praktycznie w centrum miasta i stanowi wielką atrakcję turystyczną miasta. Na miejscu  podzieliliśmy się na czteroosobowe zespoły, którym Pani Agnieszka Zientarska przydzieliła zadania. Każdy zespół otrzymał pisemne polecenia polegające na opisaniu funkcji użytkowej nyskich zabytków. Ponadto w kilku krótkich słowach wychowawczyni omówiła nam najważniejsze zabytki miasta. Następnie udaliśmy się na projekcję filmową o Nysie. Film przedstawiał historię miasta i jego najważniejsze zabytki. Z fortu Św. Jadwigi poszliśmy  prosto do Nyskiego Muzeum mieszczącego się w zabytkowym budynku Pałacu Biskupiego. Tam mogliśmy podziwiać ekspozycję malarstwa, rzeźby, ceramiki oraz dawnej broni białej i palnej. Okazało się, że nasza wychowawczyni posiada dużą wiedzę na temat sztuki zdobnictwa drewna zwanej inkrustacją. Kolejnym znanym zabytkiem Nysy jest Bazylika Św. Jakuba i Agnieszki. Bazylika zajmuje centralne miejsce w mieście, jej wejście stanowi piękny gotycki portal. Kościół ten również jest gotycki, o czym dobitnie świadczą podłużne strzeliste okna, potężne kolumny podtrzymujące strop oraz charakterystyczne łuki gotyckie i wieńczące je klucze. Przy bazylice znajduje się zabytkowa dzwonnica oraz studnia, do której można wrzucić pieniążka i pomyśleć sobie życzenie. Z epoki późnego średniowiecza przenieśliśmy się do epoki baroku i znaleźliśmy się w kościele Bożogrobców. W przeciwieństwie do bazyliki wnętrze tego kościoła było bardzo bogate w ornamentykę jak przystało na barok. Historię kościoła opowiedziała nam miejscowa Pani przewodnik. Po trudach wędrówki i zwiedzania zabytków Nysy udaliśmy się na zasłużony posiłek. Gościny udzieliły  nam siostry zakonne. Poczęstowały nas smaczną zupą  i staropolskim kotletem schabowym. Będąc wypoczęci i najedzeni spacerowaliśmy po nyskiej starówce. Wycieczka ta była nietypową, lecz bardzo ciekawą lekcją historii i nie tylko. Nauczyliśmy się, jak można spojrzeć na nasze najbliższe otoczenie poprzez pryzmat historii i sztuki.